Senin, 18 April 2016

Bedtime story!

Jaga Solatmu : Percakapan Allah dengan hambaNya.

Allah : HambaKu, bangunlah! Lakukan solat malam.
Hamba : Allah, aku lelah, tidak sanggup rasanya.

Allah : HambaKu, lakukan solat 2 rakaat saja.
Hamba : Allah, aku lelah dan rasanya susah bagiku untuk bangun di tengah malam.

Allah : HambaKu solat witir saja.
Hamba : Allah, hari ini aku sangat lelah, ada cara yang lain?

Allah : HambaKu, berwudhulah sebelum tidur lalu mohonlah pada Tuhanmu, dan katakan "YA ALLAH"
Hamba : Allah, aku sudah mengantuk. Kalau aku bangun nanti, mengantuknya akan hilang.

Allah : HambaKu, tayammum saja di tempat tidurmu dan katakan "YA ALLAH"
Hamba : Allah, udara terasa sejuk sekali, aku tak sanggup mengeluarkan tanganku dari dalam selimut.

Allah : HambaKu, kalau begitu sebut saja dalam hati "YA ALLAH", dan akan Kami hitung itu sebagai solat malam.

Sampai di sini, si hamba sudah tidak peduli kerana tertidur puas.

Allah : Lihatlah wahai malaikatKu, bagaimana telah Aku mudahkan semua baginya, akan tetapi dia pergi dari Ku dan tidur tanpa meninggalkan apa pun. Bila datang waktu Subuh nanti, bangunkan dia, agar dia bermunajat pada Ku, karena Aku merindukan suaranya.

Malaikat : Ya Allah, telah kami bangunkan dia tapi dia kembali tidur.

Allah : Bisikkanlah di telinganya, bahwa Aku setia menantinya.

#menangis

SubhanaaAllah.

Kita sebagai hamba, kita tidak memiliki siapa pun selain Allah. Ketika kita solat, sebenarnya Allah sedang melihat dan memandang kita, seakan tiada hamba lain selain kita bagiNya. Namun, kita lalai seakan kita memiliki ratusan Tuhan yang lain.

Hanya dialog biasa, tentang bagaimana Allah sangat menginginkan pertemuan khas bersama hambaNya.

Muhasabah diri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar